Positive Life

Vplyv slnka na duševné zdravie: Doprajte si lepšiu náladu a kvalitnejší spánok

Zdieľaj
LinkedIn

Zo všetkých strán a pomerne často počúvame o vysokých rizikách slnečného žiarenia. Samozrejme, nadmerné vystavovanie sa slnečným lúčom, ktoré sa spája so spálenou pokožkou, je nepopierateľne škodlivé pre zdravie. Netreba však zabúdať, že slnečné žiarenie ako také je pre ľudstvo existenčne dôležité. Nehovoriac o tom, že v primeranom množstve dokáže pozitívne vplývať na organizmus, napríklad aj na duševné zdravie.

Obsah článku

Ako slnko ovplyvňuje duševné zdravie

Dávali ste si niekedy do súvisu vašu náladu s prebiehajúcim ročným obdobím, resp. s aktuálnym počasím? Postrehli ste, že pri „upršanom“ počasí, prípadne počas zimy, kedy nie je tak slnečno, sa cítite unavene, deprimovane či bez nálady? Alebo ste na sebe spozorovali takzvanú jarnú únavu? To všetko môže byť spôsobené napríklad aj nedostatkom slnečného žiarenia. Zistite, ako slnko v skutočnosti ovplyvňuje vaše duševné zdravie.

Zlepšuje náladu

Na základe výskumu z Brigham Young University môžeme konštatovať, že ľudia mávajú spravidla viac duševných problémov v priebehu ročných období, kedy nie je tak slnečno. Naopak, z výsledkov výskumu vyplýva, že slnečné dni pozitívne vplývali na duševné zdravie. Pôsobenie slnečných lúčov má tak oveľa väčší vplyv na náladu ako akýkoľvek iný environmentálny faktor – či už zrážky, alebo teplota. Okrem toho, slnko podporuje produkciu serotonínu v mozgu, čo môže priaznivo účinkovať napríklad aj na ľudí, ktorí trpia depresiami a úzkostnými stavmi.

Zvyšuje kvalitu spánku

Znížené vystavenie sa slnku je spojené s poklesom hladín serotonínu, čo môže viesť k depresiám, predovšetkým v sezónnych obdobiach. Serotonín, ktorého produkciu v mozgu podporuje práve slnečné žiarenie, nielenže prispieva k lepšej nálade, ale ešte k tomu priaznivo ovplyvňuje kvalitu spánku. Spolu so serotonínom totiž spolupracuje aj melatonín, ktorý vás takpovediac „ukolíše“ do hlbšieho spánku. Mimochodom, slnečné lúče aktivujú aj jeho produkciu. Ak vás teda trápi nespavosť, resp. chcete zlepšiť kvalitu vášho spánku, doprajte si v priebehu dňa čas na slnku, v zdravej miere.

Ako si zabezpečiť viac prirodzeného svetla

Ako vidíte, k lepšej nálade a kvalitnejšiemu spánku stačí skutočne málo – v primeranej, zdravej miere nechať pôsobiť slnečné lúče. Pri sedavom spôsobe života, resp. sedavej práci, mnohých ľudí to však môže byť niekedy problém. Dáme vám preto na záver dva tipy, ako si zabezpečiť viac prirodzeného svetla aj počas všedných dní.

Využite zrkadlá

Docieľte, aby sa svetlo v miestnosti odrážalo a šírilo aj do tých častí, kde sa prirodzene cez okno nedostane. Podarí sa vám to vhodným rozmiestnením zrkadiel. V tomto prípade sú najideálnejšie čo najväčšie zrkadlá, ktorých môže byť pokojne aj viac. Niektorí odborníci v oblasti interiérového dizajnu dokonca odporúčajú pridať aj lesklé, kovové predmety na poličky – napríklad strieborné čí mosadzné svietniky alebo rámiky. Podobne ako zrkadlá, aj takéto drobné predmety podporujú zrkadlový efekt súvisiaci so šírením prirodzeného svetla v interiéri.

„Zbavte sa“ závesov

Tento raz používame úvodzovky kvôli tomu, že to nemyslíme úplne doslovne. Samozrejme, nebudeme vás nútiť vyhadzovať závesy. Skôr vám len odporučíme, ako ich správne používať. Počas dňa ich nechávajte odostreté, aby sa dostalo čo najviac prirodzeného svetla do vášho interiéru (s výnimkou najväčších horúčav, kedy môže slnko doslova rozpáliť celý vnútrajšok). Čo sa týka noci, nemusíte zastierať úplne. Dovoľte slnečným lúčom, aby ráno prenikli do vašej spálne – ideálne tak, aby vám nesmerovali rovno na tvár alebo na telo, čo by mohlo byť nepríjemné. Keď sa však oprú napríklad o stenu protiľahlú k posteli, zvyknete si na zobúdzanie sa s dobrou náladou.

Páčil sa ti článok? Nezabudni ho zdieľať.
Zdieľaj

ĎALŠIE ČLÁNKY

Titulna fotka clanku Stastie ako zmysel zivota

Šťastie ako zmysel života

„Dva najdôležitejšie dni v tvojom živote sú tie, keď si sa narodil a keď si zistil prečo si sa narodil.“. – Mark Twain Veríš tomu, že

adidas Ozweego

Ako si zvýšiť sebavedomie?

Tentokrát tu máme niečo úplne iné – nepôjde o módne trendy, ale o niečo rovnako dôležité: o sebavedomie! Áno, zvykli sme hovoriť o oblečení a

Návrat hore

Táto webstránka používa súbory cookies

Na prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Títo partneri môžu príslušné informácie skombinovať s ďalšími údajmi, ktoré ste im poskytli alebo ktoré od vás získali, keď ste používali ich služby. Pokračovaním v používaní našich webových stránok vyjadrujete svoj súhlas s cookies na webovej stránke. Viac o dátach, ktoré zbierame nájdete tu.