Positive Life

Čo sa môžete naučiť od detí: Skúste mindfulness

Mindfulness
Zdieľaj
LinkedIn

Pozorovali ste niekedy dieťa pri hre? Jednoducho sa hrá. Tu a teraz. Naplno sa venuje svojej činnosti bez toho, aby plánovalo zajtrajšok alebo analyzovalo včerajšok. Jeho myseľ, zmysly, emócie, všetko sa viaže k prítomnému okamihu.

Obsah článku

A potom sme tu my dospelí. Pravdaže, občas si tiež nájdeme chvíľu na svoje záľuby. Pozeráme televíziu, cvičíme alebo sadíme kvety. A čo vtedy robí naša myseľ? Analyzuje včerajšie nedorozumenie so šéfom, plánuje zajtrajší obed alebo rieši program na budúci víkend. Robí si starosti, vytvára si obavy a stres a pritom zabúda na to jediné podstatné – na súčasný okamih.

Mindfulness – zameranie mysle na prítomný okamih

Minfulness alebo všímavosť je zámerné zameranie pozornosti na prítomný okamih, jeho vnímanie a prijatie bez posudzovania. Má pôvod v budhizme a považuje sa za meditačnú techniku. Vedecké výskumy v modernej medicíne a psychológii opakovane preukazujú, že kultivácia a praktizovanie všímavosti  prináša pozitívne zmeny v prežívaní, postojoch i správaní a dokonca aj zlepšenie fyzických a psychických symptómov viacerých ochorení.

Tráviť príliš veľa času plánovaním, riešením problémov a premýšľaním o negatívnych či náhodných presvedčeniach býva vyčerpávajúce. Zvyšuje pravdepodobnosť stresu, úzkosti a depresie. Cvičenie všímavosti vám pomôže odvrátiť pozornosť od tohto druhu myslenia a naučí vás naplno si vychutnávať prítomné okamihy.

Čo vám prinesie do života všímavosť?

Všímavosť má veľa spoločného so psychoterapiou. Pomôže vám presmerovať vaše myslenie od iracionálnych, maladaptívnych a sebapoškodzujúcich myšlienok k tomu, čo je naozaj dôležité. K prítomnosti.

Zvýšenie psychickej pohody

Všímavosť posilní vašu schopnosť vychutnávať si pôžitky života, pomôže vám plne sa zapojiť do činností a ľahšie sa vysporiadať s nepriaznivými udalosťami. Ak budete rozvíjať svoju všímavosť, je menej pravdepodobné, že sa zapletiete do obáv z budúcnosti alebo do pocitov ľútosti nad minulosťou.

Zlepšenie fyzického zdravia

Mindfulness zmierňuje stres, čím vplýva priaznivo pri ochoreniach srdca a vysokom krvnom tlaku. Pomáha tiež pacientom s chronickou bolesťou, zlepšuje kvalitu spánku a je vhodná aj pri psychogénnych tráviacich ťažkostiach.

Zlepšenie duševného zdravia

Psychoterapeuti využívajú nácvik všímavosti pri liečbe mnohých psychických ochorení. Zameranie mysle na prítomnosť je užitočné pre pacientov s depresiou a s úzkostnými poruchami, pričom sa využíva aj pri poruchách príjmu potravy a zneužívaní návykových látok.

Zlepšenie sústredenia a zvýšenie výkonnosti

Všímavosť vás naučí zamerať pozornosť na jedinú vec. Vyhnete sa rozptýleniu, budete pracovať koncentrovane a tak efektívnejšie. Vďaka tomu, že sa nebudete zaoberať minulosťou ani budúcnosťou, dokážete byť dokonca kreatívnejší.

Mindfulness cvičenia

Existuje veľa techník nácviku všímavosti, ktoré však spája spoločný cieľ: dosiahnuť stav sústredenej relaxácie a zamerania bdelej pozornosti na aktuálnu situáciu bez jej hodnotenia či posudzovania.

Základné cvičenie všímavosti

Pohodlne si sadnite, nohy máte položené na podlahe, ruky voľne v lone. Vyberte si slovo alebo mantru, ktorú si budete potichu opakovať. Nechajte myšlienky prichádzať a odchádzať bez posudzovania a vždy vráťte zameranie k svojej mantre.

Skenovanie tela

Pohodlne si ľahnite na chrbát s vystretými nohami a rukami položenými popri tele, dlane smerujú nahor. Zamerajte svoju pozornosť pomaly a postupne na každú časť svojho tela smerom od hlavy až ku končekom prstov na nohách. Sústreďte sa na všetky pocity, emócie alebo myšlienky spojené s vaším telom. Len si ich všímajte bez toho, aby ste ich posudzovali, hodnotili alebo sa ich snažili zmeniť.

Sústredenie na dych

Pohodlne sa usaďte s rovným chrbtom, chodidlá máte položené na podlahe a ruky v lone. Dýchajte nosom a skúste sa naplno sústrediť na to, ako vzduch vchádza do vášho tela a ako vychádza von. Vnímajte všetky telesné pocity spojené s dýchaním bez toho, aby ste ich hodnotili. Ak príde akákoľvek myšlienka, zaregistrujte ju a vráťte sa späť k dýchaniu.

Páčil sa ti článok? Nezabudni ho zdieľať.
Zdieľaj

ĎALŠIE ČLÁNKY

Titulna fotka Hladala som stastie za siedmimi horami

Šťastie za siedmimi horami

Keď som bola malá, mama mi pred spaním zvykla čítať rozprávky. Tie začínali slovami: „Za siedmimi horami, za siedmimi dolinami…“. Práve týchto „7 hôr a 7 dolín“ sa…

Scroll to Top

Táto webstránka používa súbory cookies

Na prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Títo partneri môžu príslušné informácie skombinovať s ďalšími údajmi, ktoré ste im poskytli alebo ktoré od vás získali, keď ste používali ich služby. Pokračovaním v používaní našich webových stránok vyjadrujete svoj súhlas s cookies na webovej stránke. Viac o dátach, ktoré zbierame nájdete tu.